DHL hyr ytterligare 9000 kvm av Prologis i Torslanda, Göteborg

DHL Supply Chain är en av Prologis största kunder i världen med nästan 1 000 000 kvadratmeter hyrd yta. Genom det här avtalet tar DHL över hela fastigheten DC4. Tillsammans med fastigheten DC2 i samma område disponerar nu DHL nästa 30 000 kvm i Prologis logistikpark 1 i Torslanda.

Den nya lokalen kommer fullt ut att användas för en kund som DHL nyligen signerade ett långsiktigt avtal med, där verksamheten startar under Q2 2019.

‒ Det känns bra att kunna expandera vår närvaro och växa i en så viktig region som Göteborg, både för oss och våra kunder. Prologis har varit en mycket värdefull partner i det här projektet och har visat en fantastisk flexibilitet när det gäller att möta våra behov, säger Anders Mars, Head of Business Development and Account Management på DHL Supply Chain Norden.

‒ DHL är en av våra viktigaste kunder och vi uppskattar att de just valt att samarbeta med oss när de vill expandera i göteborgsområdet. Våra logistikparker i Torslanda har en strategisk placering för alla företag som vill vara nära Göteborgs hamn och samtidigt vara väl positionerade för att nå ut i hela Norden, säger Bram Verhoeven, Prologis regional head Northern Europe.

Tillgängligheten på lediga lokaler I Göteborgsområdet ligger nu på historiskt låga nivåer. En helt ny byggnad, DC3 i Prologis Göteborg Park II, är nu under uppförande och kommer att vara färdigställd under första delen av 2019. Den första hyresgästen, Storex, flyttar in i början av året. Intill Storex lokaler byggs samtidigt ytterligare två nya enheter på totalt 14,400 kvm, som ska vara färdigställda under andra kvartalet 2019. Dessa två enheter är nu tillgängliga för att hyra, samtidigt som det är en stor efterfrågan på moderna logistiklokaler i Göteborgsregionen.

För mer information gå in på www.prologis.com eller kontakta:

Jan Borg                                                                                                                   Isabel Kluth

StrandbergHaage                                                                  Senior Manager Marketing & Communications Northern Europe Prologis

+46 708 388505                                                                    +49 211 54 23 10

[email protected]                                                    [email protected]

OM PROLOGIS

Prologis, Inc. är världsledande inom logistikfastigheter med fokus på marknader med höga inträdeshinder och hög tillväxt. Per den 30 juni 2018, inklusive förvärvet av DCT den 22 augusti 2018, ägde Prologis eller hade investeringar i, antingen på helägd basis eller genom saminvesteringsprojekt, fastigheter och utvecklingsprojekt som förväntas uppgå till cirka 75 miljoner kvadratmeter i 19 länder. Prologis hyr ut moderna distributionsanläggningar till mer än 5500 kunder uppdelade i två kategorier: business-to-business och handel/e-handel. www.prologis.se

FORWARD-LOOKING STATEMENTS

The statements in this document that are not historical facts are forward-looking statements within the meaning of Section 27A of the Securities Act of 1933, as amended, and Section 21E of the Securities Exchange Act of 1934, as amended. These forward-looking statements are based on current expectations, estimates and projections about the industry and markets in which Prologis operates, management's beliefs and assumptions made by management.  Such statements involve uncertainties that could significantly impact Prologis' financial results. Words such as "expects," "anticipates," "intends," "plans," "believes," "seeks," "estimates," variations of such words and similar expressions are intended to identify such forward-looking statements, which generally are not historical in nature.  All statements that address operating performance, events or developments that we expect or anticipate will occur in the future — including statements relating to rent and occupancy growth, development activity and changes in sales or contribution volume of properties, disposition activity, general conditions in the geographic areas where we operate, our debt and financial position, our ability to form new co-investment ventures and the availability of capital in existing or new co-investment ventures — are forward-looking statements. These statements are not guarantees of future performance and involve certain risks, uncertainties and assumptions that are difficult to predict. Although we believe the expectations reflected in any forward-looking statements are based on reasonable assumptions, we can give no assurance that our expectations will be attained and therefore, actual outcomes and results may differ materially from what is expressed or forecasted in such forward-looking statements. Some of the factors that may affect outcomes and results include, but are not limited to: (i) national, international, regional and local economic climates, (ii) changes in financial markets, interest rates and foreign currency exchange rates, (iii) increased or unanticipated competition for our properties, (iv) risks associated with acquisitions, dispositions and development of properties, (v) maintenance of real estate investment trust ("REIT") status and tax structuring, (vi) availability of financing and capital, the levels of debt that we maintain and our credit ratings, (vii) risks related to our investments in our co-investment ventures and funds, including our ability to establish new co-investment ventures and funds, (viii) risks of doing business internationally, including currency risks, (ix) environmental uncertainties, including risks of natural disasters, and (x) those additional factors discussed in reports filed with the Securities and Exchange Commission by Prologis under the heading "Risk Factors." Prologis undertakes no duty to update any forward-looking statements appearing in this document.