Prologis har fått ett erkännande av prins Charles, Hans Kunglig Höghet Prinsen av Wales, för sitt ihärdiga engagemang för en hållbar framtid. Det var Ben Bannatyne, President of Prologis Europe, som fick motta priset vid ett officiellt event på Kelvingrove.

Den 3 november lanserade Prins Charles, Terra Carta-sigillet genom sitt Sustainable Markets Initiative (SMI). Sigillet innebär ett erkännande till företag i den privata sektorn som visar vägen för sina konkurrenter när det gäller att skapa verkligt hållbara marknader. Utmärkelsen delas ut till endast 45 företag i världen – företag som tagit en ledande ställning inom hållbarhetsinnovation.

Prologis har i årtionden visat sitt engagemang för hållbara byggmetoder och banbrytande innovation och teknik. Företaget, som är världens största byggare och förvaltare av logistikfastigheter, har som mål att uppnå grön certifiering för all ny- och ombyggnation globalt.

”Det är en ära för oss att få vara del av detta prestigefyllda initiativ som sätter naturen, människorna och planeten i centrum för det globala värdeskapandet. Det är en vision som vi delar, eftersom vår vision är att skapa bestående excellens inom fastighetsbranschen, bygga varaktiga relationer och en bättre miljö för våra kunder, anställda och de samhällen som vi är en del av”, säger Ben Bannatyne, vd för Prologis Europe.

”Vi är glada över att vara en del av det arbete som prins Charles och Sustainable Markets Initiative gör för att bidra till en mer hållbar framtid för alla”, säger Prologis medgrundare och CEO Hamid R. Moghadam. ”Detta är något som vi länge har gjort på Prologis. Vi tar helt enkelt vårt ansvar för att skapa en bättre och renare värld för den här generationen och för kommande generationer.”

Prins Charles sade: ”Terra Carta-sigillet innebär ett erkännande till de organisationer som har gjort ett seriöst åtagande för en hållbarare framtid och som sätter naturen, människorna och planeten i centrum för ekonomin. Vi måste alla göra förändringar om vi ska kunna bevara planeten för våra barn och barnbarn, och dessa företag har lovat att göra det lättare för oss alla att göra det.”

Detta första Terra Carta-sigill uppmärksammar globala företag som driver innovation och visar starkt engagemang för utvecklingen av genuint hållbara marknader. Det delas ut till företag vars ambitioner ligger i linje med Terra Carta – och utgör en återhämtningsplan för naturen, människorna och planeten. Terra Carta-sigillet delas ut till företag med ledande branschpositioner och trovärdiga övergångsplaner – baserade på globalt erkända och vetenskapliga mått för att uppnå nettonollutsläpp till 2050 eller tidigare.

Hållbarhetsarbetet i Sverige

För Prologis i Norden genomsyrar dessa ambitioner allt från byggdesign och minimering av avfall, till val av långsiktigt hållbara logistiklägen och installation av LED blysning och solcellspaneler där det är möjligt. I Eskilstuna har Prologis exemplevis gjort en fullständig ekologisk utredning i enlighet med BREEAM för att värna om den biologiska mångfalden och bland annat byggt ett ”kryphotell” på tomten. Något som också blir en framtida standard vid nyproduktion.

Alla nyproducerade fastigheter är certifierade med BREEAM ”Very good” och klimatkompenseras via organisationen Cool Earth, som skyddar hotad regnskog.

Ledande inom grönt byggande

Som en del av Prologis arbete för att minska koldioxidutsläppen och uppfylla sina vetenskapligt baserade mål har företaget åtagit sig att uppnå 100 procent koldioxidneutralt byggande globalt senast 2025 och samarbetar med sina kunder för att minska koldioxidutsläppen i deras verksamhet. Dessutom är företaget på god väg att nå sitt mål om 400 megawatt solcellskapacitet på sina byggnader senast 2025. Företaget är också branschledande när det gäller att utfärda gröna obligationer för att finansiera investeringar i hållbara byggnader och projekt för förnybar energi över hela världen.

Prologis genomför dessutom regelbundet en omfattande bedömning av väsentlighet för att få information om verksamhetens inverkan på miljön, ekonomin och samhället. Denna bedömning involverar en mängd olika intressenter, inklusive anställda, kunder, ideella organisationer och leverantörer, för att fånga upp ett spektrum av interna och externa synpunkter.

Läs mer om Prologis hållbarhetsinitiativ här.

NU KÖR VI

Varje relation börjar med ett samtal. Vårt team finns här för dig.