Prologis delar ut utmärkelser för "Top Locations" på EXPO REAL 2017

Prag - 7 oktober 2017. Prologis Inc., världsledande inom logistikfastigheter, släppte idag ny forskning kring varför logistikkunder i Europa väljer vissa platser över andra.

Rapporten, med titeln "Customer Growth Strategies: Europe’s Most Desirable Logistics Locations”", avslöjar också vilka platser på den snabbt föränderliga europeiska logistikmarknaden som blomstrar.

Mellan februari och maj 2017, Prologis Research och Eyefortransport (EFT) frågade logistikoperatörer i hela Europa och fann att fem huvudfaktorer avgör platsval i Europa: närhet till större konsumtionscentra. lagstiftningsmiljöer; tillgång till arbetskraft transportinfrastruktur; och totala kostnader.

Bland nyckelresultaten:

• Omedelbar tillgång till stora konsumtionscentra är viktigast.
  • Den totala kostnaden spelar relativt liten roll gentemot andra faktorer
  • Arbetskraftens närhet (t.ex. i Västeuropa, med Nederländerna som ett nyckelexempel) och arbetskraftskostnader (som i Polen) har ett direkt inflytande på kundernas logistikbeslut.

- Det är uppenbart att tillgången på arbetskraft och närheten till ekonomiska nätverk är avgörande för logistikanvändare, säger Dirk Sosef, chef för Prologis’ research and strategy initiatives in Europe. I den här miljön av logistisk tillväxt borde politiker uppmuntra investeringar i infrastruktur och tillgång till kvalificerad arbetskraft."

Baserat på resultaten delade Prologis ut "Top Locations"-utmärkelser till de mest framgångsrika platserna i Europa på EXPO REAL i München den 5 oktober. Nederländerna presterade starkt inom alla de fem faktorer som avgör ett nytt platsval.  Särskilt starkt presterade de holländska marknaderna inom lagstiftningsmiljö och multimodalitet – avgörande faktorer för marknader som fokuserar på pan-europeisk distribution. Med sin höga konsumenttäthet och välutvecklade transportnät har marknaderna i Benelux och Västra Tyskland presterat starkt vad gäller närhet till stora konsumtionscentrum och transportinfrastruktur. Polen gjorde också bra ifrån sig inom flera kategorier, ett tecken på att den polska marknaden snabbt mognar.

Vinnarna av Prologis "Top Locations" var:

• Venlo: Europas mest önskvärda plats av de 100 platser som ingår i studien.
  • Düsseldorf/Rhein-Ruhr och dess tre delplatser Hamm, Unna och Metropolitan region Ruhr: starkast förbättring i topp 10.
  • Central Polen-Lodź: bästa marknad utanför Västeuropa.

Den fullständiga rapporten finns på https://seprod.prologis.com/en/logistics-industry-research/customer-growth-strategies-europes-most-desirable-logistics-locations

MEDIA CONTACT

Northern Europe
Belgium, Netherlands, Germany, Sweden
Danielle van der Lem, Marketing & Communications Manager NER
Amsterdam, The Netherlands

NU KÖR VI

Varje relation börjar med ett samtal. Vårt team finns här för dig.