Göteborg – 26 april, 2017 – Prologis, världsledande inom logistikfastigheter, meddelar idag att de tecknat ett förnyat långsiktigt hyresavtal med DB Schenker gällande logistikanläggningen i Västra Arlandastad nära Stockholm.

DB Schenker har varit hyresgäster i logistikanläggningen i Västra Arlandastad som omfattar 33 000 kvadratmeter, sedan 2008 då byggnaden stod klar. 2010 gjordes en tillbyggnad av logistikyta på 8 000 kvadratmeter.

Anläggningen var även den första i sitt slag att bli Green Building-certifierad i Sverige, vilket innebär att andelen köpt energi blir minst 25 procent lägre än Boverkets normer för nya byggnader.

– Vi ser fram emot att fortsätta vår verksamhet för våra kunder samt vår relation med Prologis under många år framöver, säger Mikael Eisner, VD, Schenker Logistics AB.

Prologis - Arlanda 2
– DB Schenker är en viktig hyresgäst för oss och vi uppskattar därför att de valt att förnya avtalet. Prologis park i Arlandastad har ett strategiskt läge för företag som vill finnas nära kunderna i Stockholmsområdet samtidigt som det ligger nära nödvändiga transportvägar för att nå övriga nordiska länder, säger Bram Verhoeven, Senior Vice President och regionchef, Prologis Benelux/Norden.

DB Schenker hyr flera anläggningar av Prologis i Europa med en total yta på 322 000 kvadratmeter

Nyligen stärkte Prologis ytterligare sin position i Stockholmsregionen genom förvärv från ESTEA Logistic Properties 5 AB (publ) avseende två moderna klass A-anläggningar som är 100 procent uthyrda.

OM PROLOGIS PARK ARLANDA

• Arlanda är känd för sin välutvecklade infrastruktur. Prologis Park Arlanda ligger bredvid E4 och nära korsningen där E18 till Oslo och E20 till Göteborg möts. 36 km norr om Stockholm och bara 5 km från Arlanda flygplats.
  • Det finns idag en totalarea på 13 440 kvadratmeter tillgänglig mark för byggnation i Prologis Park Arlanda.
  • För mer information om fastigheten, http://www.prologis.se/arlanda/

MEDIA CONTACT

Northern Europe
Belgium, Netherlands, Germany, Sweden
Danielle van der Lem, Marketing & Communications Manager NER
Amsterdam, The Netherlands

NU KÖR VI

Varje relation börjar med ett samtal. Vårt team finns här för dig.